Når du setter deg inn i denne bilen, kan du være helt i fred i selv de mest pulserende bysentrum

Å kjøre bil i europeiske metropoler kan være utfordrende, men Nissan Ariya gjør kjøreturen så komfortabel at du til tider glemmer at du står fast i trafikken. 

Da jeg reiste på pressetur til Barcelona med Nissan Europe, visste jeg at det ville bli mye bilkjøring. Jeg trives bak rattet, og hadde ingen betenkeligheter med testkjøring på hverken landevei eller i by i Spania. 

Kjøremønstrene og reglene er omtrent de samme som i Norge, og tar en det pent, går alt som regel fint.

Men da det tegnet seg et bilde av at vi også skulle kjøre den elektriske SUV-en Nissan Ariya på en rute midt i turiststrøket – fra Sagrada Família til Casa Battló i det travle ettermiddagsrushet i en av Europas største turistmagneter – kjente jeg på et snev av panikk.

Jeg har vært nok passasjer i europeiske storbyer at jeg vet at det kan være litt av et prosjekt å manøvrere, også for lokale, i enveiskjørte gater med flere filer, manglende skilting, med taxisjåfører og turister på alle sider.

Nå sto jeg midt i en slik situasjon på egenhånd, og det var ingen vei utenom. Vi var delt opp i par, og min britiske passasjer forsøkte å komme med et par oppmuntrende ord. 

Hun skulle med rette få slippe å måtte kjøre i en såpass trafikkert bykjerne siden hun tross alt kjører på motsatt side av veien hjemme i England, så her var det bare å trå til.

Etter en nøyaktig tre sekunder lang innføring fra en av eventsjåførene om hvordan vår Nissan Ariya opereres, spurte jeg, lettere skrekkslagen:  

– Jeg har aldri kjørt i Barcelona før, burde vi ikke få noen instruksjoner?

– Ruten er allerede lagt inn på GPS-en.

– Ah, åja. Noe annet jeg bør ha i bakhodet?

– Vær forsiktig. Trafikken er ille nå.

Å si at jeg på dette tidspunktet var nervøs, er en underdrivelse. 

Jeg så for meg alskens skrekkscenarioer: 

1. Å bli stående fast i trafikken foran Sagrada Família på en av årets travleste ettermiddager, med irriterte og tutende katalanere på alle kanter.

2. Å bli påkjørt eller bulke den splitter nye el-SUV-en til det ugjenkjennelige. 

3. Rett og slett å kjøre meg vill i trafikkaoset. 

Men tidsskjemaet var allerede stramt, og det var ingen tid å miste.

Jeg trakk pusten dypt og sa til min britiske venn: 

– Du må hjelpe meg å følge med på trafikken, ok?

Uten at jeg egentlig hadde troen på at det ville gjøre noen forskjell, jeg ville bare ha litt følelsen av at vi var to. 

Hun var så ubekymret at det i et øyeblikk smittet litt over på meg, og før jeg visste ordet av det, hadde jeg satt bilen i drive og lagt ut på turen gjennom ettermiddagsrushet. 

Det første jeg la merke til var stillheten i det vi svingte
ut på veien. Den effektive lyddempingen gjorde at støy utenfra ble dempet til
et minimum. 

Trafikken fløt tett i gatene, men fraværet av lyder gjorde at det
kjentes ut som vi satt i en egen liten boble.

Allerede kunne jeg kjenne at skuldrene
senket seg et hakk. 

Kommandoer i de integrerte displayene og rundt og på rattet var så intuitive at jeg egentlig ikke trengte å tenke gjennom hva jeg gjorde, alt var der det skulle være da det trengtes. 

Idet vi svingte inn foran Sagrada Família, gjorde de mange turistene, bussene og taxiene at Nissan Intelligent Mobility-systemet reagerte på bevegelsene rundt bilen, og det var enkelt å manøvrere med vissheten om at dette systemet hjalp til å holde oppsikt rundt oss til alle tider.

Bytte av filer før trafikkryss kunne være til dels utfordrende å følge med på, med raske taxisjåfører som dukket opp bakfra på bare sekunder. 

Ved hjelp av god oppmerksomhet og blindsonevarselet, unngikk jeg å miste oversikten, og det oppsto ingen farlige situasjoner. 

Og det å bli tutet på av en taxisjåfør i Barcelona sentrum tar jeg nesten som et kompliment om at jeg egentlig kjører ganske pent og ordentlig. 

Etter å ha tilbrakt en halvtime i trafikken i Barcelona i denne drømmen av en bil, var det nesten nedtur å få øye de vinkende sjåførene foran Casa Battló som hanket oss inn. 

Bykjøring-skrekken min var kurert, nå ville jeg jo bare kjøre mer. Jeg kunne også konstatere at frykten min for å kjøre i det trafikkerte bysenteret var helt ubegrunnet. I den beskyttende kokongen som Nissan Ariya kjennes som, kjentes det ut som om jeg var koblet av verden uansett. 

På landeveien

Neste dag skulle vi endelig få teste bilen på ordentlig langkjøring på vei fra Barcelona til Hotel Boutique Font de la Canya. 

Ruten gikk på spanske motorveier som la opp til å få testet bilen på lengre strekninger i høyere fart, og på mindre, svingete fjellveier.

Det nydelige spanske sommerværet gjorde det til den perfekte kjøretur å ha panoramasoltaket tilgjengelig, og få litt av været inn i kupeen. 

Zero gravity-seter som holder ryggraden i nøytral posisjon bidrar til at det er behagelig å sitte time etter time uten pause, og igjen kunne vi la navigasjonen ta oss helt frem til mål. 

Head up-displayet gjør at du kan ha blikket festet på trafikken og samtidig følge med på stadig skiftende fartsgrenser og andre beskjeder underveis.

De smarte oppbevaringsrommene for drikke og snacks, og trådløs lading av telefon, gjorde faktisk at både vi og elektronikken kom frem til mål mer oppladet enn da vi reiste. 

Ikke hadde jeg trodd at det skulle være så behagelig å være på langtur i bil en glovarm spansk sommerdag. 

Sterke japanske tradisjoner

Nissan Ariya er en elektrisk familie-SUV hvor luksus, design, komfort og praktiske behov dekkes i en og samme bil.

Nissan har lengst erfaring på elbil, og det er denne verdensledende teknologien som kommer forbrukeren til nytte i den fremtidsrettede elbilen.

Japanske tradisjoner står også sterkt hos Nissan, og du vil finne ut at kvalitet og øye for detaljer ligger helt sentralt i utformingen.

Ma

Det japanske konseptet Ma beskriver tomhet både i bokstavelig og billedlig forstand, og evnen til å sette pris på stille øyeblikk, en pause eller fravær av ting.

I Nissan Ariya bidrar de dobbeltisolerte vinduene og utformingen av kupeen til en behagelig loungefølelse som gir følelsen av å ha sitt eget avgrensede rom.

I tomheten er mulighetene uendelige.

Sei

Sei beskriver et estetisk ideal med kvalitet og enkelhet som uttrykker sofistikert smak. I Nissan Ariya kommer det til uttrykk i eksteriørdesignet, og de lange linjene som løper langs hele kjøretøyet og gir bilen sitt helhetlige uttrykk.

I den romslige kupeen vil du finne sei i det integrerte, horisontale displayet. Det ser enkelt ut, men inneholder verdensledende teknologi som er til for å hjelpe føreren og forbedre kjøreopplevelsen på en intuitiv måte.

Omotenashi

Omotenashi er det japanske ordet for gjestfrihet, hvor det er lagt ekstra omtanke i de små tingene som gjør at du skal føle deg velkommen til enhver tid. 

I Nissan Ariya vil du legge merke til det i de små tingene, som det intuitive displayet som ønsker deg velkommen i det du starter opp bilen, og de mange smarte løsningene som gjør bilturen både mer hjertelig og komfortabel.